Ayat Ayat Cinta

>> Sunday, August 16

"Salam, harap semua sihat dan ceria,
Akak nak jemput semua untuk join Liqa' Quran (majlis taklim) yang akan diadakan malam ni, if nak join, bawa bersama buku catatan dan tafsir Al Quran"

Begitulah 'lebih kurang' bunyi sms yang disampaikan isteri saya kepada madu' madu'nya, walaupun dah diperingatkan untuk hadir ke Liqa' Quran sebelum ini..

Tiba tiba, masuk sms

"Salam akak, akak jangan marah tau, sebenarnya saya dan kawan saya nak sangat tengok konsert Faizal Tahir, boleh tak kami tak pergi"

Minta salah seorang madu'nya. Kebetulan malam liqa'
Quran tu bersamaan dengan Konsert Faizal Tahir yang diadakan sempena majlis Konvokesyen Unimas.

Agak emosi jugak isteri saya tatkala membaca sms madu'nya. Tambahan lagi tika itu dia tengah buat preparation untuk liqa' Qurannya pada malam itu..

Di belek beleknya Al-Quran...

"Sayang, ayat apa yang menerangkan tentang Allah ilhamkan kepada jiwa manusia jalan kejahatan dan ketakwaan, dan beruntunglah orang yang memilih ketakwaan?"

tanya isteri saya kepada saya, kebetulan saya ada disebelahnya dalam bilik 'study' di rumah.

Saya pun menunjukkan ayatnya di dalam Al Quran, surah As Syams (91) ayat 7-10.

Isteri saya membacanya dan terus menaipnya,

"Demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaan) nya,
Maka dia mengilhamkan kepadanya (jiwa) jalan kejahatan dan ketakwaan,
Sungguh beruntunglah orang yang (memilih) menyucikan jiwa itu,
Dan rugilah orang yang (memilih untuk) mengotorinya (91:7-10)

Akak berikan 'ayat ayat cinta' Allah ini sebagai panduan adik adik untuk membuat pertimbangan yang terbaik (konsert@liqa' Quran)....Moga Allah meredhai...."

Demikian isteri saya membalas smsnya..

Dan Alhamdulillah mereka membuat pertimbangan yang terbaik, dengan menghadiri Liqa' Quran pada malam itu.

Pertimbangan yang diredhai Allah hendaknya. Demikianlah berkuasanya "Ayat ayat Cinta" dari Allah.

Terserah kita samada untuk mengungkapkannya atau tidak...Sekadar renungan..

Note:

Liqa' Quran biasanya dilakukan sebelum madu' madu' mengikuti 'halaqah usrah'. Madu' madu' yang berkomitmen dengan liqa' Al Quran akan dipilih dan diajak untuk mengikuti halaqah usrah. Ini kerana Liqa' Al Quran sifatnya lebih santai dan perbahasannya pun ringan manakala halaqah, perbahasannya lebih dalam. Kaidah ini dilakukan selari dengan kaidah dakwah:

khatibu an nas a'la qadri u'qulihin
(berbicaralah dengan manusia sesuai dengan kadar kemampuannya)

Gambar di atas adalah gambar hiasan

1 comments:

ummu ridho August 20, 2009 at 3:23 PM  

teringat cite sorang akhwat yg PERNAH meminati Pejal Tahir setelah balik dari konsert Mirwana ketika di matrix..

pelik tapi benar..walaupun ketika itu dia sudah pun mempunyai seorang anak, tetapi berebut2 kaum hawa menyerbu utk bergambar..

lemahnya wanita yg seharusnya menjadi hiasan dunia yg terindah..

mujur tarbiyah melanggarnya & menyelamatkannya..& org2 sepertinya..

Post a Comment

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP