Ustaz Ismail Kamus meninggal??????

>> Friday, August 28


Ustaz Ismail Kamus

Semalam waktu di Hospital, ketika selesai mendengar ceramah dan pelancaran tabung Palestin oleh Ustaz Nazri dari Aman Palestin, saya mendapat kiriman sms

Alfatihah untuk Ismail Kamus yang baru menemui Allah sebentar tadi, satu kehilangan besar buat agama dan negara, Semoga Allah mencucuri rahmat kepadanya, tolong forward sama sama

"Innalillahi wa inna Ilaihi Rajiun" spontan saya mengucapkannya, disamping mengingatkan hadis Rasulullah S.A.W yang berbunyi

إِنَّ الله لا يَقْبضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزعُهُ مِنَ الْعِبَادِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقِبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّ إذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤوسَاً جُهَّالاً ، فَسُئِلُوا ، فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْم ، فَضَلُّوا وأَضَلُّوا

"Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu dengan menariknya daripada hamba-hambaNya, tetapi Dia mencabut ilmu dengan mematikan ‘ulama (orang-orang ‘alim) sehingga jika tidak ada lagi seorang ‘alim pun maka manusia akan mengangkat Juhalaa’ (orang-orang jahil) sebagai pemimpin mereka. Lalu (jika) mereka ditanya, maka merekapun memberi fatwa tanpa ilmu, (akhirnya) mereka sesat dan menyesatkan orang lain. (Muttafaqun alaih)

Baru saja Ustaz Asri kemudiannya Ustaz Ismail Kamus.

Saya pun menyampaikannya kepada Ayah mertua saya, orang yang paling hampir dengan saya ketika itu, kebetulan saya tengah memandu dan dia di sebelah, reaksinya agak terkejut.

"Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun"..katanya.

Balik ke rumah, langsung saya melayari internet untuk mencari berita kematiannya... Hasilnya...tiada..

Yang ada cuma berita kematian Prof Dato' Dr Ismail Saleh, seorang pakar ekonomi yang meninggal semasa dalam penerbangan
dari China ke Singapura akibat serangan jantung, dan selamat dikebumikan di Tanah perkuburan Sungai Kantan, Kajang, tidak jauh dari rumah keluarga saya.

Jadi, Ustaz Ismail Kamus meninggal ke tak?..saya bertanya sendirian.

Rupa rupanya tidak, ada dilaporkan juga dalam utusan tentang penafian sms kematian Ustaz Ismail Kamus..boleh klik link di bawah untuk bacaan lanjut


Pegajarannya, jangan mudah menyebarkan sesuatu berita yang belum pasti akan kebenarannya. Dan untuk itu Rasulullah SAW mengingatkan

Cukuplah bagi sesorang itu disebut pembohong, jika ia membicarakan setiap apa yang ia dengar (HR Muslim)

Wallahua'lam..sekadar perkongsian dan makluman bagi yang belum tahu.

Abu Ridho


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP