Sejarah Bangsa Terjajah Mengukir Sejarah

>> Friday, January 28


"Manusia yang buta sejarah, tidak bisa mencipta sejarah"

Bagi pencinta agama, bangsa dan tanahair, saya coretkan puisi ini buat tatapan kalian. Sejarah bangsa terjajah yang bangkit mengukir sejarah. Ukiran sejarahnya masih belum sempurna, tetapi bangsa ini terus mengukirnya dan harapan kini terletak di bahu generasi sekarang.

1786 Francis Light mendarat di Pulau Pinang
tanda Tanah Melayu dimasuki pendatang
British menjajah tersangatlah malang
habis kekayaan Tanah Melayu dibawa pulang

Bangkit Tok Janggut, menyeru 'Jihad'
Tok Gajah, Mat Kilau, Dato' Bahaman, menyambut gagah
keris dihunus, agama dijulang
bangkit Melayu, bangsa berjuang

Pasir Puteh menjadi saksi
1915, syahid Tok Janggut demi ibu pertiwi
agama dijulang tinggi, bangsa dihormati
itulah Melayu, bangsa berani

Disember 1941, orang Jepun datang menerjah
10 minggu cukuplah sudah
teruk 'malaya' kena belasah
habis Tanah Melayu dicengkam penjajah

British pula buat tak endah
janji ditabur, tinggal sampah
syahid Leftenan Adnan bersimbah darah
askar Melayu terbilang gagah

Menang Jepun datang menjajah
"Asia untuk Asia", slogan diketengah
konon untuk menghalau penjajah
tapi datang membawa musibah

Hiroshima, Nagasaki menyembah tanah
akhirnya Jepun menyerah kalah
British kembali, kononnya membawa tuah
tanpa sedar, British juga penjajah!

"Malayan Union" untuk Malaya
laungan Sir Edward Gent nusa bergema
Ketuanan Melayu dihakis paksa, Tanah Melayu dijajah semula
langsung dibawah British 'derhaka'

Bangkit Dato' Onn mengibar bendera
tak rela Malaya dijajah semula
'sapa hampa' nak tunjuk 'tera'
kami bangsa mahu merdeka

Hidup Melayu! laungan bergema
seorang anak bangun berbicara
wahai ibu!, wahai bapa!
bagaimana nasib kami semua, bila anda sudah tiada?

Semangat Melayu berkobar gila
akhirnya 'merdeka' dijulang bersama
1957, laungan Tunku bergema, Merdeka! Merdeka !
disambut hadirin penuh makna, tanda kita sudah merdeka

Sampai sini, pena hamba berbicara
hamba bangga jadi anak Malaya
hidup Melayu, slogan hamba
demi AGAMA hamba perjuangkannya

Nukilan oleh

Pena Mujahid

Hak Cipta Terpelihara

teruskan membaca...

Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka

>> Wednesday, January 26



video

teruskan membaca...

Masa Oh Masa !

>> Tuesday, January 25


Masa, oh, masa!
siapakah engkau?!
kenapa kau begitu mencemburuiku
kenapa??!

oh! ku terlupa
kaukan sang 'penguasa'
menguasai tenaga dan upaya
memang kau berkuasa
Ya, kau berkuasa

Tapi!, kau jangan terlupa
dirimu tidak ada harganya
tanpa amal dijunjung bersama

Masa, oh masa!
benar, kau layak berbangga
sumpah Rabull a'lamin tertera
Demi Masa
Demikian surah Al Asr berbicara

Kau juga layak berbangga
Junjungan mulia pernah bersabda
Dua nikmat sering dilupakan manusia
Nimat sihat dan lapangnya masa

Hebat! kau memang hebat!
sedetik pun kau tidak membenarkan
putaran dirimu berundur ke belakang
Oh! sungguh rugi orang yang mensia siakan

Oh Masa!!
Berilah ku peluang memanfaatkan 'diri'mu sebaiknya
biarkan diriku mengukir sejarah dirimu
Kan ku ukir dengan ceretera indah
menjadi teladan buat manusia

Wallahua'lam

Nukilan oleh
Pena Mujahid

teruskan membaca...

Bila manusia jadi binatang!

>> Friday, January 14


"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami [ayat-ayat Allah] dan mereka mempunyai mata [tetapi] tidak dipergunakan untuk melihat [tanda-tanda kekuasaan Allah] dan mereka mempunyai telinga [tetapi] tidak dipergunakan untuk mendengar [ayat-ayat Allah]. Mereka itu seperti BINATANG TERNAKAN, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." ~ Al-A'raaf 7: 179.


Binatang!

Mungkin itu 'kata' yang terbaik untuk menggambarkan perwatakan manusia manusia ini.

Anak dibunuh, dihempas sehingga...

"Mangsa (anak umur 18 bulan) didapati patah tulang peha kanan dikatakan telah dihempas oleh bapanya ke atas tilam di rumah mereka pada Jumaat lalu," katanya ketika dihubungi hari ini. Dzuraidi berkata, lelaki itu pulang ke rumah daripada berniaga dan dikatakan berselisih faham dengan isterinya lalu masuk ke dalam bilik dan mencapai tali pinggang dan memukul peha kanan anaknya dan menghempaskan mangsa ke atas katil" petikan berita

Anak baru 18 bulan

Bayi- (gambar) didera dan dipukul sehingga mati. Tak dapat saya bayangkan jeritan, tangisan, hibaan, rayuan, penderitaan anak kecil ini ketika dipukul.

Nur Dania Qistina Nurafizan

Apa sudah jadi?

Sedangkan binatang tahu kasihkan anak.

Teringat tika kecil dahulu, saya pernah di kejar lembu keliling sawah sebab ibu lembu marahkan saya, kacau anak dia. Sejak itu, saya insaf

Lembu pun tahu sayangkan anak.

Sekadar gambar hiasan

Dunia oh dunia!

Banyak lagi berita berita sedih sebegini.

Putaran Sejarah

Putaran sejarah kembali dengan putarannya. Jahilah 1400 tahun lalu kini berulang. Sama!, memang sama!

Manusia hilang nilai kasih sayang, anak anak dibunuh..ibu sanggup bunuh anak sendiri, bapa apatah lagi! apa bezanya dengan jahiliyah dahulu?

Manusia hilang sifat malu, dulu wanita jahiliyah berpakaian menampakkan dada, apa bezanya wanita sekarang?!.

Sistem riba, ekonomi, penindsasan..semuanya berulang, bahkan mungkin lebih teruk

Kecewa?!.

Apakah Rasulullah SAW kecewa dengan masyarakat jahiliah ketika itu?

Ya, mungkin

Tapi, apakah baginda berputus asa?

TIDAK!TIDAK SAMA SEKALI!

Baginda berusaha, dan terus berusaha membina sekelompok orang yang benar benar mukmin, dan kelompok ini membesar dan terus membesar membenam arus deras jahiliah

Muhammad adalah utusan Allah, dan orang orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya. Pada wajah mereka tampak tanda tanda bekas sujud....( Al-fath 48: 29)

Peranan Kita?

  1. Berusaha mendalami 'sejarah' sirah baginda rasulullah saw, sebagai teladan dan panduan dalam memikul amanah dakwah. Orang yang tidak mengetahui sejarah, tidak akan mampu mencipta sejarah. Demikian al-quran mengajarkan sejarah lampau untuk panduan generasi kemudian. Sejarah Ashabul kahfi (Al-Kahf 18: 9-26), kisah pemilik kebun anggur yang angkuh (18: 32-42), sejarah Musa a.s dan Khidir a.s (18: 60-82), sejarah Dzulkarnain (18: 83-101), semuanya termaktub dalam Al-Quran sebagai panduan kepada generasi kemudian
  2. "Kami membacakan kepadamu sebahagian dari kisah Musa dan Firaun dengan sebenarnya untuk orang yang beriman (Al Qasas 28: 3)
  3. FOKUS, jangan apabila berlaku satu dua kes bunuh anak, maka kita pun 'sibuk' buat seminar 'kesalahan bunuh anak', begitu juga gejala sosial lain, zina, lesbian gay dan lain lain. Semua masalah yang berlaku adalah 'presenting problem' bukan 'root problem'. Orang yang bijak adalah orang yang membetulkan 'root problem' bukan hanya 'presenting problem'(Saya tidak menafikan usaha orang yang berusaha membanteras 'presenting problem, insya Allah beroleh pahala yang besar)
  4. Tunas dan akar yang tidak elok akan selamanya menghasilkan buah yang tidak elok. Satu buah berjaya dijaga, PASTI akan tumbuh buah yang lain
  5. Dari gejala zina, kemudian buang bayi, kemudian gay dan lesbian, kemudian bunuh anak, kemudian..(boleh tambah sendiri)
  6. 'Root problem' adalah masalah ketidakfahaman remaja akan Islam yang sebenar, meyebabkan mereka membesar dalam lingkungan jahiliyah yang dibawa oleh masyarakat sekeliling. Tugas pendakwah adalah mengeluarkan mereka dari kepompong yang rosak dan menjadikan mereka generasi 'ghuraba' (asing).
  7. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah Salawatu Alai Wasalam, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing". H.R. Muslim. 'Asing' ialah orang yang tetap mempertahankan keislamannya walaupun masyarakat disekeliling kebanyakannya sudah tidak mahu lagi beramal dengan ajaran Islam yang sebenarnya
Wallahua'lam
Pena Mujahid
Kuching

p/s maaf kalau gaya bahasa terlalu emosi, mungkin sebab saya mempunyai anak (gambar sebelah kanan blog) yang sebaya dengan bayi diatas menyebabkan saya tidak dapat menggambarkan betapa tergamaknya 'binatang' itu menyeksa dan membunuh anak sendiri

teruskan membaca...

Harapan Yang Tersisa

>> Tuesday, January 11

Ku merenung diri
renungan tajam, tembus ke hati
ku tak tahu, apa sudah terjadi
diriku 'kering' rasa tidak bererti

Ku merenung diri
sejarah lalu datang menhujani
apakah ia cuma memori?!
sebuah memori lama yang tidak berulang kini

Ku merenung diri
Dulu dengan bangga aku berkata"aku seorang dai'!''
jeritanku penuh himmah menjulang tinggi
namun kini........
sungguh ku tidak mengerti

Ku merenung diri
sang 'iman' yang kucari
namun, sukar sekali untuk dijumpai
hanya maksiat yang menerjah memori
Ya Allahhh!
Ampuni diri ini

Ku masih merenung diri
masih mencari sang 'iman' dalam diri

Wahai iman!
Ku memanggil sambil mataku menangisi
kemana dikau pergi?
kenapa?... kenapa kau buatku begini?

Ku masih merenung diri
Akhirnya, ku jumpai
imanku kecil sekali
tersembunyi nun disudut hati

Aku masih punya harapan!
Jeritanku menggugah suasana hati yang kelam
pahit lama kan ku telan
kini, kuingin melangkah dengan harapan

Selamat datang kembali
Al-Quran, mathurat, istighfar, duha, tahajud tika dinihari
amal amalku buat bekalan diri
aku tak sanggup kehilangan lagi
aku tak sanggup....

Ya Allah!
jadikanlah air mata ini saksi
bahawa aku ingin merubah diri
diriku rebah menyembah bumi
cinta-Mu hadir terasa kini..

Sungguh, ku rindu pada Ilahi

Nukilan oleh

Pena Mujahid
"Khusus buat para dua't yang terasa lesu iman di dada"


teruskan membaca...

TAHNIAH! JIRIM 2010_ MONTAJ

>> Saturday, January 8

Tahniah!

Peserta dan Urusetia JIRIM 2010

Generasi Remaja Islam yang bakal dilahirkan dari kepompong Islam sebenar

Sekarang masanya untuk 'folow up' dan memastikan kesinambungan tarbiyah mereka



TAHNIAH!!

Berita Berkaitan (klik sini)

teruskan membaca...

Politik Semasa - Analisa pandang Pena Mujahid

>> Sunday, January 2


Saya kurang berminat hendak mengupas isu politik, dan bukan juga objektif utama blog Pena Mujahid ini dibina.

Tetapi, melihat senario politik semasa yang saya anggap kritikal. Mak ayah, pak cik mak cik, kaum kerabat asyik sibuk bergaduh isu isu remeh temeh, 'anak angkat ' yang tak kena mengena ambil kesempatan (sekadar perumpamaan).

Saya menulis sedikit coretan berkenaan senario dan isu isu politik semasa agar pembaca blog Pena Mujahid ini mempunyai sedikit gambaran politik yang berlaku dewasa ini.

  1. Karpal Singh. Melihat kepada sejarah penglibatan beliau dalam politik. Banyak terdapat 'hidden agenda'. Kenyataan beliau yang putar belit. Sekejap jadi kawan, sekejap jadi lawan. Sekejap 'Anwar harus bertaubat', sekejap 'Anwar pemimpin pilihan'. Pening. Dahulu, dia yang mendedahkan Anwar Ibrahim sebagai 'peliwat', kemudian dia pula yang tukang bela Anwar Ibrahim di Mahkamah. Kenyataan orang sebegini, sangat tidak boleh diterima pakai.
  2. "If you want Islam, over my dead body", ..kenyataan Karpal Singh. Cukup kurang ajar. Dah cukup menunjukkan dia sangat anti pada Islam dan perjuangan PAS. Tiba tiba ada pemimpin Islam cakap "Siapa usik Karpal, langkah mayat ambo dulu"..Terbalik 180 darjah. Orang yang menghentam Islam dibela kerana ada KEUNTUNGAN POLITIK.
  3. Umno pula suka cari isu. Bila 'pakatan lawan' petik ayat al-quran. Dibelasahnya habis habisan. Semua media digunakan. Apa untungnya pada orang Islam?, orang bukan Islam hanya geleng kepala, Islam AGAMA EKSLUSIF kata mereka. Kita TAK BOLEH dekat dengan Islam, nak baca kitab diorang pun tak boleh, kata mereka lagi. Ya, mungkin huraiannya tentang Al-Quran salah, namun ada cara yang lebih baik untuk menegur jika Islam menjadi tujuan bukan politik kepartaian semata.
  4. Teo Ni masuk perkarangan masjid, buat senam aerobik dengan penduduk sekitar. Sekali lagi, dia kena belasah (kata kata bukan fizikal). Memang betul beliau salah. Tapi cara teguran terhadap beliau salah. Beliau seorang individu non muslim yang tak tahu ajaran agama Islam. Cuba berpakaian sebaik mungkin untuk masuk ke masjid. Beliau mengenakan baju yang bersopan (menurut beliau) sewaktu masuk ke masjid dahulu (kes sebelum ini). Salahnya, tak pakai tudung. Dan kali ni, nak senam aerobik, jadi beliau pakai baju sukan (yang mungkin menurut beliau tika itu tak salah), mungkin beliau pun tak pernah terfikir pakaian sukan dia ketat, sebab memang dah jadi 'trend' umum pakaian sukan perempuan ketat
  5. Mungkin juga beliau dah biasa tengok orang Islam dalam tv dan stadium pakai pakaian macam tu waktu senam aerobik. Beliau ambil kesimpulan mudah, 'O.k la kot'. Jangan sebab masjid, maka pakaian ketat jadi salah bagi orang Islam. Islam bukan hanya di Masjid!!. tapi SALAH TETAP SALAH..beliau memang patut diperingatkan
  6. Pemimpin pemimpin Islam baik dari PAS, UMNO maupun KEADILAN kawasan perlu lebih bekerja keras memberi kefahaman Islam kepada pemimpin pemimpin yang bukan Islam supaya tidak berlaku lagi salah faham sebegini yang menyebabkan mereka (bukan Islam) menjadi semakin jauh pada Islam
  7. Menghormati pemimpin adalah salah satu sifat mulia dalam Islam, bahkan sangat digalakkan. 'Taasub' (fanatik) kepada pemimpin, itu yang salah. Ahli maupun pemimpin KEADILAN perlu menghindarkan sifat ini. Kenyataan seperti 'Anwar anugerah Tuhan', harus cuba dielakkan kerana terdapat unsur 'taasub'. Selain itu, KEADILAN perlu memperkasakan pentarbiyahan ahli seperti yang pernah dilakukan Anwar dalam ABIM dulu.
  8. Orang Melayu RAMAI tetapi BERPECAH kerana politik. Hampir tiada isu yang disepakati antara UMNO dan PAS. Bila Umno lancarkan Islam Hadhari, PAS bangkang, lancar 'Hadharah Islamiyah', bila Umno kata 'Ketuanan Melayu', PAS kata 'Ketuanan Islam', Bila PAS nak lancar mata wang Islam (dinar), UMNO bangkang tak mahu. Bukankah baik sekiranya perkara yang melibatkan kebaikan agama dan bangsa ini dibincangkan dan dipersetujui bersama untuk kebaikan Islam
  9. Bangsa lain juga berpecah politik, tetapi dalam perkara yang melibatkan kaum mereka, mereka boleh bersatu. Kongres Ekonomi Cina Malaysia sebulat suara mengeluarkan resolusi 'ekuiti bumiputera 30% perlu dikurangkan secara berperingkat'. Tiada pula DAP membangkang. Pemberian biasiswa kepada bukan bumiputera naik 45% dari 10 % . Melayu cuma dapat kelebihan 5%. Apa istimewa orang Melayu jadi rakyat Malaysia!??. 5 tahun lagi, kalau desakan berterusan, mungkin Melayu 40%, bangsa lain 60%. Sapa tahu!. Kuota pelajar bukan bumiputera ke MRSM (yang asalnya dibina untuk orang melayu) naik dari 0% ke 10% kemudian 30% (untuk MRSM terpilih).
  10. Lupakan politik sempit sementara!, Lihat, apa sudah jadi dengan bangsa Melayu kita. Gejala sosial!, Gay dan lesbian yang mula menular!, Ekonomi Melayu yang jauh mundur!, Gejala buang anak dari kalangan kaum Melayu!, peratus Melayu gagal di universiti! dan banyak lagi.
  11. SEPAKATLAH! sebelum bangsa kita HANCUR menjadi kenangan sejarah disebabkan politik sempit orang Melayu.

teruskan membaca...

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP