Harapan Yang Tersisa

>> Tuesday, January 11

Ku merenung diri
renungan tajam, tembus ke hati
ku tak tahu, apa sudah terjadi
diriku 'kering' rasa tidak bererti

Ku merenung diri
sejarah lalu datang menhujani
apakah ia cuma memori?!
sebuah memori lama yang tidak berulang kini

Ku merenung diri
Dulu dengan bangga aku berkata"aku seorang dai'!''
jeritanku penuh himmah menjulang tinggi
namun kini........
sungguh ku tidak mengerti

Ku merenung diri
sang 'iman' yang kucari
namun, sukar sekali untuk dijumpai
hanya maksiat yang menerjah memori
Ya Allahhh!
Ampuni diri ini

Ku masih merenung diri
masih mencari sang 'iman' dalam diri

Wahai iman!
Ku memanggil sambil mataku menangisi
kemana dikau pergi?
kenapa?... kenapa kau buatku begini?

Ku masih merenung diri
Akhirnya, ku jumpai
imanku kecil sekali
tersembunyi nun disudut hati

Aku masih punya harapan!
Jeritanku menggugah suasana hati yang kelam
pahit lama kan ku telan
kini, kuingin melangkah dengan harapan

Selamat datang kembali
Al-Quran, mathurat, istighfar, duha, tahajud tika dinihari
amal amalku buat bekalan diri
aku tak sanggup kehilangan lagi
aku tak sanggup....

Ya Allah!
jadikanlah air mata ini saksi
bahawa aku ingin merubah diri
diriku rebah menyembah bumi
cinta-Mu hadir terasa kini..

Sungguh, ku rindu pada Ilahi

Nukilan oleh

Pena Mujahid
"Khusus buat para dua't yang terasa lesu iman di dada"


1 comments:

Anonymous January 11, 2011 at 8:45 AM  

subhanallah sgt bermanfaat..

Post a Comment

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP